Historia Racławic
Przedwojenna historia Domu Ludowego, zobacz zdjęcia sal i to jak zmieniły się przez 100 lat
W pobliżu skrzyżowania głównej drogi z ulicą prowadzącą do dworca kolejowego mieszkaniec Racławic Śląskich Robert Heising zbudował zajazd i gospodę. Nowy budynek nazwał Zajazdem przy linii kolejowej. Było to na przełomie XIX i XX wieku. Wyjaśniam, dlaczego właściciel powiesił na jednej ze ścian trofea myśliwskie.
Kiedy w 1876 roku zakończono budowę kolei w Racławicach, to nie istniała dzisiejsza ulica Prudnicka na odcinku od dawnej gospody w stronę Prudnika. Stacja została zbudowana na ziemi kupionej od dawnej gminy Dt. Rasselwitz, gdzie był las. Las wykarczowano i zbudowano tory. Dworzec przez około 20 lat stał na kompletnym odludziu, daleko od zabudowań wioski.
To nie była jakaś wyjątkowa praktyka. Kolej budowała dworce daleko od domów, ponieważ liczyła na szybki zarobek i rozbudowę torów. Miała miejsce do rozwoju działalności. Wtedy rzadko dworce powstawały w centrach miast. Np. Nysa miała pierwszą stację bardzo daleko od starówki, a Paczków do dziś ma dworzec prawdopodobnie nawet poza granicami miejscowości.