Sklep on-line:
Nasze social media:
Dziś: czwartek, 3 kwietnia 2025r. Więcej

Dziennik internetowy Racławic Śląskich wpisany do rejestru czasopism. Dostarczamy Wam sprawdzonych i ciekawych informacji już od 2005 roku.

Najważniejsze


Bądźmy w kontakcie

Przedwojenna historia Domu Ludowego, zobacz zdjęcia sal i to jak zmieniły się przez 100 lat

W pobliżu skrzyżowania głównej drogi z ulicą prowadzącą do dworca kolejowego mieszkaniec Racławic Śląskich Robert Heising zbudował zajazd i gospodę. Nowy budynek nazwał Zajazdem przy linii kolejowej. Było to na przełomie XIX i XX wieku. Wyjaśniam, dlaczego właściciel powiesił na jednej ze ścian trofea myśliwskie.

Kiedy w 1876 roku zakończono budowę kolei w Racławicach, to nie istniała dzisiejsza ulica Prudnicka na odcinku od dawnej gospody w stronę Prudnika. Stacja została zbudowana na ziemi kupionej od dawnej gminy Dt. Rasselwitz, gdzie był las. Las wykarczowano i zbudowano tory. Dworzec przez około 20 lat stał na kompletnym odludziu, daleko od zabudowań wioski.

To nie była jakaś wyjątkowa praktyka. Kolej budowała dworce daleko od domów, ponieważ liczyła na szybki zarobek i rozbudowę torów. Miała miejsce do rozwoju działalności. Wtedy rzadko dworce powstawały w centrach miast. Np. Nysa miała pierwszą stację bardzo daleko od starówki, a Paczków do dziś ma dworzec prawdopodobnie nawet poza granicami miejscowości.

Ten materiał dostępny jest tylko dla osób posiadających aktywny kod dostępu. Nie masz jeszcze kodu odblokowującego? Zobacz, jak go zdobyć.

Zaloguj się, aby bez ograniczeń przeglądać treści

Czytelnicy, którzy zakupili i posiadają aktywny kod dostępu mogą się tutaj zalogować i odblokować możliwość przeglądania strony bez ograniczeń zyskując dostęp do jej wszystkich artykułów i zdjęć.

Wpisz swój kod dostępu:
Wpisz swój adres e-mail:

Nie pamiętasz lub zgubiłeś kod? Przejdź tutaj


Nie masz jeszcze własnego kodu? Możesz kupić go w sklepie on-line lub otrzymać w ramach tzw. Patronatu. Wszelkie informacje zamieściliśmy na stronie odblokowania dostępu. Jeżeli potrzebujesz porady lub chcesz zobaczyć poradnik instruktażowy, to zapoznaj się z naszą pomocą on-line.

Kod możesz zakupić/otrzymać na 3 sposoby. Możesz już teraz kupić go w sklepie on-line. Możesz zostać naszym Patronem. Możesz opłacić dostęp do treści strony przelewem. Sam wybierasz metodę. Wszystkie informacje znajdziesz tutaj.

Posiadając wykupiony dostęp do treści strony Raclawice.NET Ty i Twoi domownicy zyskują możliwość czytania 4 tysięcy artykułów i przeglądania ponad 10 tysięcy zdjęć + wszystko to, co nowego pojawi się na stronie w okresie ważności Twojego kodu.

Dostęp do strony Raclawice.NET, to:

Możliwość przeglądania unikalnych treści, opisów wydarzeń, newsów, analiz, które nie są dostępne nigdzie indziej. Serwis dostarcza mieszkańcom wysokich jakościowo treści, których nie znajdziesz w żadnym innym miejscu Internetu.

Zobacz jak krok po kroku odblokować dostęp.

Kupując dostęp do strony Raclawice.NET zyskujesz możliwość przeglądania bez ograniczeń tysięcy artykułów i zdjęć. To dostęp do wartościowych, ciekawych, unikalnych, rzetelnych i aktualnych informacji.

Kupując kod w sklepie on-line oglądasz wszystkie nasze treści niemal od razu! Kod wyśle do Ciebie oprogramowanie sklepu niezależnie od dnia, pory dnia i miejsca na świecie, w którym przebywasz. Jeżeli wolisz inną formę opłat za dostęp do strony, to możesz zostać naszym Patronem.

Przygotowanie tysięcy zdjęć, tekstów i materiałów wymaga ogrom wysiłku. Zrobiliśmy to za Ciebie. Dajemy gwarancję, że nasz materiał jest fachowy, rzetelny, a przede wszystkim unikalny. Nie musisz przeszukiwać innych serwisów, ponieważ to u nas znajdziesz sprawdzone informacje o i z Racławic Śląskich. Robimy to profesjonalnie już od 20 lat.

Jeżeli szukasz aktualnych informacji o Racławicach Śląskich, to tylko u nas. Jeżeli szukasz ciekawych informacji historycznych o Racławicach, gminie Głogówek, pograniczu, kolei itp. to tylko na stronie Raclawice.NET.


Powrót do listy

Teksty na podobny temat
Kolej

3 kwietnia 2000 roku - czarny poniedziałek polskiej kolei

Poniedziałek, 3 kwietnia 2000 roku, zapisał się jako jeden z najczarniejszych dni w historii polskiego kolejnictwa. Tego dnia z rozkładu jazdy PKP zniknęły pasażerskie połączenia kolejowe o łącznej długości przekraczającej 1000 kilometrów. Była to największa jednorazowa likwidacja sieci kolejowej w historii III Rzeczypospolitej.


Pożary

Pożary w czasie budowy kolei przez Racławice Śląskie. Czasy, kiedy spaliło się prawie pół wioski

Budowa linii kolejowej przez Racławice Śląskie w latach 1874-1876 była ogromnym wyzwaniem technicznym i społecznym. Oprócz pozytywnego wpływu na rozwój miejscowości, wiązała się również z licznymi dramatycznymi wydarzeniami, w tym serią niszczycielskich pożarów.


Historia

Kto kopał groby i ilu ludzi zginęło w czasie II wojny światowej w Racławicach Śląskich. Gdzie może znajdować się największy masowy grób z czasów II wojny światowej

Walki w Racławicach Śląskich ustały powoli. Spokój zapanował dopiero w środę, 21 marca 1945 roku. W okolicy nie było już żołnierzy niemieckich - albo zginęli, albo uciekli. Kilku ukrywało się jeszcze w lasach. Tego dnia Racławice zostały oficjalnie zajęte przez Armię Czerwoną, choć zdobyte były już 18 marca o godzinie 13:00. Po 18 marca strona niemiecka odbiła na krótko wieś.


Kolej

Głubczyce znów na kolejowej mapie? Rewitalizacja linii 177 i 294 coraz bliżej - ale jak to na kolei: są opóźnienia

PKP Polskie Linie Kolejowe planują długo wyczekiwaną rewitalizację linii kolejowych nr 177 i 294, które mają ponownie połączyć Racibórz z Głubczycami i dalej z Racławicami Śląskimi.


Remont PKP

Remont posadzki na dworcu kolejowym w Racławicach Śląskich

Z końcem tegorocznej zimy na dworcu kolejowym w Racławicach Śląskich rozpoczęły się prace remontowe, które zaskoczyły niejednego mieszkańca i pasażera.


Potok Prega

Niepozorny potok sprawcą wielu nieszczęść

Około 100 lat temu w  ówczesnej głogóweckiej gazecie "Oberglogauer Zeitung" opublikowano serię artykułów pod wspólnym tytułem: "Spis miejsc Racławic Śląskich". Ich autorem był racławicki rektor szkolny (dzisiejszy dyrektor) Josef Pfeifer. Choć niewiele o nim wiadomo, to już na podstawie dostępnych informacji można stwierdzić, że był jednym z najwybitniejszych badaczy lokalnej historii.


Powrót do listy

Raclawice.NET

Raclawice.NET